Lovebird
|
Begin jaren tachtig verscheen het boek 'Bonte Mensheid' dat ik me destijds aanschafte. Het boek geeft een beeld van de 'geďsoleerde resten' van de bonte verscheidenheid aan menselijke cultuurvormen die deze planeet eens rijk was. Sinds de uitgave van dit boek in 1981 is er natuurlijk nog veel meer afgebrokkeld en 'geciviliseerd'.
Het is fascinerend om het boek te lezen en de vele foto's te bekijken. Een kleine afdeling is ook gewijd aan de Nuba, waarbij één specifieke afbeelding me direct opviel. Op deze plaat staat een meisje afgebeeld dat beschilderd is in de familiekleur en geheel is ingeolied. Het effect is een goudkleurige aardetint, mr. Goldfinger kan hier nog in de leer gaan, wat het meisje een ongelooflijke sensuele en erotische uitstraling geeft. En dat is ook de bedoeling, het gaat hier volgens het bijschrift immers om een huwbaar meisje van veertien jaar. Haar mooie gezichtje doet een beetje denken aan het gouden masker van Toetanchamon.
Een belangrijke traditie bij de Nuba is het worstelen, waarbij de mannen vroeger scherpe armbanden droegen. Dat is inmiddels verboden, evenals het naakt zijn gedurende het worstelen. Worstelkampioenen genieten een groot aanzien binnen de stam, en van jongs af aan dromen de jongens hier al van. Bovendien maakt het indruk op de meisjes.
Op elke worstelwedstrijd volgt een dansfeest, dat een duidelijk erotisch karakter draagt. De eerder aangehaalde ingeoliede meisjes maken nu hun opwachting en dansen om de worstelaars heen. De krijgers mogen de meisjes niet aankijken en houden de ogen geloken. De huwbare meisjes laten de man van hun keuze hun liefde blijken door tijdens het dansen snel een been over de schouder van hun favoriet te leggen, waardoor deze met de familiekleur wordt bestempeld.
Wat opvalt bij de feesten, ook bij andere stammen (en niet alleen in Afrika), is de betrokkenheid van de jeugd. Het gaat hier natuurlijk om hechte en kleine gemeenschappen. De weg van kind zijn naar volwassenheid is heel transparant aanwezig en er wordt op een natuurlijke wijze mee omgegaan. Ze weten hoe belangrijk vruchtbaar land, vee en water is en uiteraard ook het belang en het plezier van de menselijke vruchtbaarheid.
Vaak doen ze mee aan de rituele dansen en zijn ze eveneens beschilderd, en soms zijn ze alleen toeschouwer. Ze groeien echt op temidden van hun cultuur en naast de volwassenen.
Koalib Nuba
Een kleine verhandeling uit 1947 over het huwelijk, die ik wat verder bewerkt heb.
Koalib meisjes worden op hun achtste ŕ negende jaar uitgehuwelijkt, waarvoor de familie van het meisje op het moment van trouwen een vergoeding ontvangt. Op hun twaalfde ŕ dertiende jaar treden ze daadwerkelijk in het huwelijk. In de tussenliggende jaren slapen de man en de toekomstige bruid wel samen, maar wordt beweerd dat ze geen sex hebben. Het meisje doet voor het slapen gaan wel haar kettingen en armbanden af, maar niet haar schaamplaat. De man was tevreden met knuffelen, en zo kun je spreken van een platonische maar toch intieme relatie. Op deze wijze zou ik ook invulling aan mijn geaardheid willen geven!
Na enkele jaren platonisch te hebben samengeleefd, beslist de man of het meisje volwassen genoeg is om daadwerkelijk sex met hem te hebben. Daarbij werd niet altijd gewacht tot de eerste menstruatie had plaatsgevonden of andere signalen van sexuele volwassenheid waren waargenomen. De meeste toekomstige bruidjes hielden dan echter de boot af, tenzij de bruidsschat alvast werd voldaan.
Jongens tussen de dertien en vijftien jaar oud kozen uit de meisjes van acht tot twaalf jaar al hun toekomstige bruid. De jongens kwamen deze meisjes bijvoorbeeld tegen op gemeenschappelijke dansfeesten en ceremonies, of gewoon in het dorp of in het veld. Als op deze wijze een jong stelletje was gevormd, hielden ze het een tijdje geheim. Gedurende de nacht bezocht de jongen de hut van het meisje waar hij met haar converseerde en sliep. Ook waren ze intiem met elkaar zonder gemeenschap te hebben.
Noot: Bij veel Nuba stammen mocht gemeenschap pas plaatsvinden nadat jongen en meisje besneden waren.
|